کد مطلب:210707 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:132

فیزیک و شیمی
در اصطلاح علمی قدماء مسلمین كلمه كیمیا بسیار به نظر می خورد و در ذیل تعریف و توضیح و تجزیه و تركیب كیمیا به سه علم مستقل امروزی تبدیل شده است.

علم - فیزیك - شیمی - مكانیك كه مجموع آن سه را كیمیا گویند.

دو علم مهم كه به جرأت باید گفت كلیه عوالم عمل را حائز است - فیزیك و شیمی می باشد این دو علم كلید رسیدن به اسرار آفاق و انفس است و به عبارت دیگر كلید خزائن علوم عالم ماده است - نظریات و عملیات در این دو فن بسیار قدیمی است كتب و رسائل و نوشته جات بسیاری از قدما در این موضوع باقی مانده كه در دست است كه با عملیات امروزی هم رابطه دارد ولی بسیار كم «زیرا طریق عمل درس عملی می خواهد و طریق علم درس علمی».

در آثار كتبی گذشتگان بیشتر نظریه ها و فرضیه ها بر اساس تصورات علمی بوده نه بر اصل اساس علم - در میان آثار گذشتگان گاهی ظنیات و عملیات و نظریاتی بر پایه یقین و اطمینان نهاده شده و با اصول علمی و علوم مثبته امروز هم انطباق می یابد.

شیمی و فیزیك از ازمنه قدیمه از اواسط قرن 18 میلادی دو علم مستقل جداگانه ای بوده - اولی در خواص اشیاء و عناصر و تركیب و تجزیه آنها بحث می شد و دومی از قواء و نیرو و حركات و روابط آن به اجسام گفتگو می كرد.

در نخستین بار كه بشر به فكر تحقیق و تدقیق در مواد طبیعی و خواص طبیعت افتاد برای سهل و آسانی راه تحقیق امور طبیعی را طبق معلومات عصری تقسیم به شعب مختلفی نموده و هر قسمت مورد توجه و تجزیه و تحلیل قرار گرفت و به دست متخصصین فن آن موضوع حل و هضم می شد و در تجزیه و تحلیل علم شیمی و فیزیك به این نكته رسیدند كه تحلیل مواد طبیعی محتاج به این هر دو علم است و از هم قابل تفكیك و تجزیه نمی باشند و لذا مجموع آن دو علمی كه به نام فیزیك و شیمی هر یك علمی مستقل شناخته و روی آن بحث می كردند یك علم مرتبط به هم دانستند و در راه عمل از هر دو دوش به دوش هم استفاده می كردند.

(در سوابق امر حكماء و فلاسفه هر علمی را مستقل می شناختند و ارتباط هر علم را



[ صفحه 159]



به مبداء علوم پی برده و سرحلقه همه علوم و فنون را حكمت و فلسفه می دانستند.

زیرا علوم هر علمی باشد فقط از خواص مواد و عناصر بحث می كند ولی فلسفه و حكمت از حقیقت آن عنصر بحث می كرد و از مجموع همه علوم به ماوراءالطبیعه می رسیدند و سر و كار عقلا و خردمندان از مواد طبیعی به ماوراء طبیعت می پیوست).